HTML

Commentarium

Demokrácia és alkotmányosság. "Szellemünk kifejtésének e lap hasábjain nincs más korlátja, mint tulajdon lelkiismeretünk, tehetségünk és meggyőződésünk."

Friss topikok

  • tribon: @Sir Galahad: Nagyon kedves... Nem mintha neked lenne bármilyen gondolatod, de ez nem is tartozik ... (2020.08.24. 22:41) Írás a falon
  • sync: A NER már ilyen. Mindenki erkölcsét felfalja. Abból él. (2020.06.09. 11:09) Kollaboránsnak lenni
  • Hamihami: @MAXVAL bircaman közíró: "A kisemberek nevében" - Ivan! Egyreszt a kemenyen dolgozo kisember lemez... (2019.01.22. 07:45) Baromságok hálója
  • tribon: @Le a spammerekkel: Még az jutott eszembe, hogy a bullshitet nem érzem (hol látod?), de a dühöngés... (2018.10.16. 15:33) Luxusprofit?
  • exterminador: (Sőt, a republikánusoknak már idén novemberben, a félidei választásokon is kinéz egy kiadós verés.) (2018.06.12. 14:26) Tragédia

Linkblog

Ennyi

2013.08.02. 13:55 tribon

A Magyar Államvasutak története 1868-ban - mondhatni a kiegyezéssel egy időben - kezdődött, amikor az állam felvásárolta a a csődbe ment Magyar Északi Vasutat. A következő évben a szerzeményt átnevezték Magyar Királyi Államvasutakká, és ezután három évtized alatt gyakorlatilag létre is jött az egységes állami hálózat az addigi magánvasutak helyén. A folyamat emblematikus alakja Baross Gábor, aki mindössze kilenc éves államtitkári és miniszteri tevékenysége során a MÁV-ból Európa egyik legjobb vasúttársaságát hozta létre. Az 1889-es zónatarifa kihirdetésénél például azt mondta „azt akarom, hogy a brassói ténsasszony is Pestre jöjjön kalapot venni”. A tarifa Brassóból az ötödére csökkent, ugyanabba a zónába sorolta ugyanis például az egymástól több mint 400 kilométerre fekvő Brassót és Nagyváradot, hogy megérje nagy távolságokra utazni. Ez egyszerre több millió ember számára nyitotta meg a távolsági közlekedés lehetőségét.

 "Minden ember annyit ér, amennyit a köz javára tesz." 

Baross Gábor

Az 1894-es hivatalos nyári menetrend szerint az út Budapestről Kolozsvárra 8 óra 40 percig tartott 22 megállóval. A 2013-as nyári menetrend szerint, kevesebb állomással, igaz, egy nem túl szigorú határállomással súlyosítva, 9 óra 12 percig. Ugyanaz az út 119 évvel később 32 perccel hosszabb.

Az 1890-es évek Államvasútja Európa egyik legkorszerűbb, legjobb szolgáltatást végző, irigyelt társasága volt. Pályaudvarai, vonatai, mozdonyai (néhány még rozsdáll valahol), egy ország építészeti kultúráját meghatározó vasúti épületei és műalkotásnak is beillő vasúti műtárgyai (egy név: Feketeházy János) méltán tették büszkévé alkalmazottait.

Szerintem nem is kell semmit sem hozzátenni. Csak egyetlen dolgot. A mai nyomorúság legfőbb okát: a kétezer-tízes években sem a MÁV vezetői (közép és felsővezetői se), se az ország politikai vezetői, de a véleményformáló elit szinte egyetlen tagja sem jár vonattal.

The rest is silence.

Szólj hozzá!

Címkék: Címkék MÁV Baross

A bejegyzés trackback címe:

https://commentarium.blog.hu/api/trackback/id/tr845439935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása